Swissôtel Poiana Brașov, primul hotel de pe piața locală sub acest brand, a fost deschis în primă fază la începutul lui septembrie 2024, iar finalizarea celei de-a doua faze este programată pentru prima parte a anului viitor. Rezultat al unei investiții totale de circa 25 milioane de euro, hotelul va avea în total 114 camere și apartamente, restaurant, facilități Spa de ultimă generație, o piscină, jacuzzi interior și exterior, saună și o sală de fitness complet echipată, precum și un depozit pentru schiuri și o parcare subterană. Condus din perioada de pre-opening și opening de către Georgeta Grecu, profesionist cu peste 30 de ani de carieră în industria ospitalității și o vastă experiență în dezvoltarea și administrarea businessurilor, hotelul a avut un prim sezon de iarnă foarte bun, gradul de ocupare ajungând în perioada Sărbătorilor de iarnă la aproape 100%. Având în vedere experiența primelor luni de funcționare, previziunile pentru anul în curs sunt optimiste, fiind estimat un grad mediu de ocupare de aproximativ 80%, cu o creștere progresivă în anii următori. Cum a fost începutul pentru proiectul Swissôtel Poiana Brașov? Cum au fost aceste prime luni de funcționare și care au fost provocările?
Cum a fost începutul pentru proiectul Swissôtel Poiana Brașov? Cum au fost aceste prime luni de funcționare și care au fost provocările?
Aș începe cu perioada de predeschidere a hotelului, pentru că este o perioadă extrem de complexă, care ridică, în general, numeroase provocări. Lansarea unui produs hotelier nou reprezintă o mare responsabilitate și o provocare ce implică viziune strategică, gestionarea eficientă a resurselor și coordonarea unei echipe dedicate. Toate etapele – începând cu recrutarea și selecția personalului, implementarea și adaptarea procedurilor operaționale și a standardelor brandului Swissôtel, trecând apoi la stabilirea strategiei de vânzări și marketing și ajungând la estimarea costurilor inițiale și a celor de operare – au necesitat ore intense de lucru cu echipa de deschidere și foarte multă implicare.
Perioada de soft opening, acele prime trei luni ce ne-au permis testarea operațiunilor înainte de deschidere prin primirea unui număr restrâns de oaspeți care să experimenteze serviciile oferite și să ofere feedback pe baza căruia să aducem îmbunătățiri, a fost un bun exercițiu de cunoaștere a tipologiilor de oaspeți și de consolidare a echipei. Deși perioada de „trial & error” a fost scurtă, hotelul a atras numeroși oaspeți și grupuri chiar din primele zile de funcționare. Ca exemplu, am primit primul grup pe data de 4 septembrie 2024, practic la trei zile după deschiderea rezervărilor.
A fost o perioadă intensă și plină de entuziasm, axată pe formarea echipei, pe stabilirea și implementarea standardelor de calitate și pe alinierea cu cerințele brandului Swissôtel, iar acel timp scurt pe care l-am avut la dispoziție ne-a consolidat ca echipă, testându-ne capacitatea de adaptare și de a acționa prompt.
Per total, primele șase luni de funcționare au fost intense, dar extrem de motivante. Ne-am concentrat pe livrarea unei experiențe premium pentru oaspeții noștri și pe consolidarea poziției Swissôtel în segmentul de lux din Poiana Brașov. Am intrat în perioada Sărbătorilor de iarnă cu un grad de ocupare de aproape 100%, iar reacțiile primite până acum ne confirmă că suntem pe drumul cel bun – am atras atât turiști români, cât și internaționali, iar feedbackul a fost pozitiv.
Cum a arătat strategia de poziționare și creare a notorietății? Care au fost principalele direcții abordate?
Pentru ca hotelul să aibă un prim an de funcționare de succes, a fost esențial să punem în aplicare cât mai curând posibil o strategie de marketing și vânzări corectă și corelată cu strategia de brand și cu specificitățile locale. S-a lucrat mult la stabilirea politicii tarifare, crearea site-ului web, a conturilor OTA, precum și la contactarea companiilor importante din zonă și din București și construirea de relații cu clienții-cheie pentru conferințe și seminarii.
Principala direcție a strategiei de poziționare în peisajul hotelier din Poiana Brașov și la nivel național a mizat pe atuurile proiectului – vorbim de un hotel premium autentic, care împletește influențele elvețiene cu patrimoniul local, cu design personalizat, cu focus pe wellbeing și pe sustenabilitate. O altă direcție importantă a fost integrarea în rețeaua Accor și adoptarea unei comunicări axate pe experiențele unice pe care le oferim, inclusiv prin parteneriate cu artizani și restaurante locale. De asemenea, strategia noastră a inclus colaborări cu agenții de turism atât de leisure, cât și de business travel. Care au fost cele mai importante provocări întâmpinate în aceste luni? Cum a fost constituită echipa și câte persoane numără în prezent?
Care au fost cele mai importante provocări întâmpinate în aceste luni? Cum a fost constituită echipa și câte persoane numără în prezent?
Procesul de deschidere a venit cu provocările sale, iar una dintre cele mai mari a fost recrutarea și formarea unei echipe reprezentative pentru un hotel de 5 stele, care să se și armonizeze la nivel intern, întrucât, în ospitalitate, calitatea relațiilor dintre membrii echipei influențează foarte mult calitatea serviciilor oferite. Ca parte a strategiei de recrutare, ne-am axat pe două aspecte esențiale, și anume: pentru responsabilii de departamente am căutat candidați cu experiență în industria ospitalității, în special în segmentul hotelurilor premium și pe vasele de croazieră de lux, iar experiența anterioară de pre-deschidere a fost un avantaj suplimentar ca criteriu de preselecție a candidaților. Această strategie ne-a ajutat să creăm o echipă de conducere experimentată, care a contribuit exemplar la deschiderea hotelului în timpul scurt avut la dispoziție, oferind servicii de calitate superioară.
Un alt aspect esențial al strategiei de recrutare, atât pentru personalul de conducere, cât și pentru cel de execuție, a fost reprezentat de angajarea pe bază de atitudine, având în vedere dorința genuină de a fi în serviciul oaspeților. Se știe că în industria noastră, în care interacțiunea cu oamenii este esențială, ospitalitatea autentică, empatia și abilitatea de a rezolva cu rapiditate cerințele și problemele oaspeților sunt mai valoroase decât orice.
În ceea ce privește recrutarea și selecția angajaților de execuție, am experimentat o rotație de personal destul de mare, principalele constrângeri fiind distanța față de Brașov și lipsa calificărilor în meseriile de bază. Am investit mult în training și dezvoltarea profesională a colegilor, pentru a ne asigura că serviciile oferite sunt la cel mai înalt nivel.
Echipa noastră numără aproximativ 100 de angajați, majoritatea fiind din Brașov și împrejurimi, ceea ce, cred eu, oferă autenticitate sejurului la Swissôtel. Cred cu tărie că fiecare membru al echipei joacă un rol esențial în crearea acelei experiențe memorabile pentru oaspeți.
La cât a ajuns gradul mediu de ocupare, care a fost vârful și în ce perioadă? Cum arată estimările pentru 2025?
Primele trei luni de funcționare – septembrie, octombrie și noiembrie –, au fost importante pentru poziționarea hotelului ca o destinație în sine. Fiind atât primul hotel de 5 stele și primul hotel afiliat unui brand internațional din Poiana Brașov, cât și primul Swissôtel din România, așteptările și previziunile au fost depășite în ceea ce privește gradul de ocupare, care a ajuns la peste 60% încă din perioada de început. În perioada Sărbătorilor de iarnă și a vacanțelor școlare, gradul de ocupare a ajuns în jur de 80%, cu vârfuri în weekenduri, când s-a înregistrat un grad de ocupare de 100%, în lunile ianuarie și februarie 2025.
După experiența primului sezon de iarnă și observând un interes tot mai mare pentru turismul montan de lux, perspectivele privind evoluția gradului de ocupare în 2025 sunt foarte optimiste, estimările noastre arătând o creștere a cererii pe segmentul de leisure – cupluri și familii cu copii –, cât și pe evenimente corporate exclusiviste și welllness retreats.
Care a fost, până acum, ponderea turiștilor români versus străini? Care sunt așteptările pentru anul în curs?
Piața turismului montan de lux este încă în formare, procentul de turiștii străini este încă mic în comparație cu alte destinații de munte din Europa. Swissôtel a atras în aceste luni peste 35% turiști străini, un număr în creștere cu fiecare lună, în timp ce ponderea turiștilor români, care provin în principal din București, a fost de 65%. Însă prin promovarea hotelului ca destinație exclusivistă, mai ales pe piețele externe din Europa de Vest, se vizezază echilibrarea acestei balanțe și găzduirea cât mai multor oaspeți din afara țării.
Care ar fi targetul – cum arată un „portret-robot” al turistului vizat de Swissôtel Poiana Brașov?
Publicul-țintă este reprezentat de turiștii sofisticați, care apreciază autenticitatea și confortul discret, care își doresc o experiență premium ce îmbină armonios cultura locală și natura. Swissôtel Poiana Brașov este amplasat strategic în inima Transilvaniei, înconjurat de natură, cu două laturi ale clădirii încadrate de pini înalți, oferind un cadru liniștit pentru relaxare și reîncărcare. Printre principalele atuuri ale hotelului se mai numără abordarea autentică, dar modernă a designului, care încorporează bogatul patrimoniu al Transilvaniei, accentul puternic pe wellbeing și utilizarea materialelor sustenabile.
Dacă vorbim de partea de evenimente, care sunt perspectivele pentru 2025? Care ar fi potențialul și ponderea în cifra de afaceri?
Segmentul MICE (Meetings, Incentives, Conferences & Exhibitions) va fi o componentă importantă a strategiei Swissôtel Poiana Brașov. Pentru 2025, estimăm o creștere semnificativă a venitului din acest segment de business, cu focus pe departamentul de Food & Beverages. Calendarul cuprinde deja evenimente corporate și private, iar potențialul pe zona de retreat-uri de wellbeing este foarte mare, având în vedere locația deosebită, înconjurată de natură. Ca pondere, ne așteptăm ca acest segment să reprezinte aproximativ 25-30% din cifra de afaceri în 2025.
Zona Brașovului este un pol de atracție pentru turiști și investitori. Cum apreciați potențialul segmentului hotelurilor de 5 stele?
Poiana Brașov devine din ce în ce mai atractivă pentru turismul premium, iar interesul investitorilor este în creștere. Oportunitățile sunt numeroase – de la atragerea unui public internațional mai diversificat până la dezvoltarea unor pachete turistice complete, care să includă experiențe de lux. Totodată, printre provocări se află menținerea unui standard ridicat la nivel de servicii și dezvoltarea infrastructurii, pentru a susține turismul de elită.
Cum arată estimările pentru primul an complet de funcționare, atât în termeni de grad de ocupare, cât și de cifră de afaceri?
Considerând 2025 primul an complet de funcționare, bazându-ne pe experiența primului sezon de iarnă (2024-2025) și așteptând cu interes sezonul estival de la munte, estimăm un grad mediu de ocupare de aproximativ 80%, cu o creștere progresivă în anii următori. În ceea ce privește cifra de afaceri, ne aflăm în linie cu obiectivele stabilite inițial și suntem încrezători că vom depăși așteptările în conformitate cu mixul dintre segmentul leisure, corporate și wellness bugetat.
Care sunt prioritățile pentru acest an, precum și obiectivele pe termen mediu și lung?
Pe termen scurt, strategia se focusează pe consolidarea notorietății Swissôtel Poiana Brașov, atragerea unui public internațional și extinderea portofoliului de experiențe autentice, menite să ofere oaspeților un sejur de neuitat. Pe termen mediu și lung, obiectivul este să devină un reper al turismului premium în România, oferind servicii de înaltă clasă, armonizate cu frumusețea naturală a zonei și autenticitatea culturii locale. De altfel, în acest cadru a fost început proiectul de deschidere a hotelului, realizat pe parcursul a 15 luni, incluzând etapele de planificare, implementare, formare a echipei și operare. Integrarea culturii de brand și a standardelor Swissôtel a fost o experiență captivantă, având un impact atât pe piața națională, cât și pe cea internațională, punând în valoare unicitatea regiunii Brașov în oferta lanțului. Iar rezultatele au apărut imediat – după finalizarea proiectului și deschiderea hotelului, s-a înregistrat un grad de ocupare de peste 50% încă din prima lună, cu o tendință de creștere constantă.
În acest context, a venit momentul să predau ștafeta lui Shane Labrooy, care de la începutul lunii aprilie este noul director general al Swissôtel Poiana Brașov. Cu o echipă completă și competentă, și după rezultatele primului sezon de iarnă, am încredere în succesul brandului și al acestei investiții, care poate deveni un hotel de prestigiu și la nivel internațional.
 
                     
                     
                     
                        
 
                     
                    












