Tendințele anului 2021 în gastronomie

2020 va rămâne anul de care ne vom aminti din multe motive, în special pentru că a fost cel în care industria restaurantelor a luptat să supraviețuiască. Un an în care relația pe care o avem cu mâncarea, gătitul și obiceiul de a lua masa în oraș au evoluat, iar restaurantele și bucătarii au regândit și reexaminat felul în care își primesc și servesc oaspeții, sculptând, în cele din urmă, noul peisaj care se așterne în fața noastră, poate pentru totdeauna. Să aruncăm o privire asupra tendințelor indentificate de specialiști, pentru a afla ce ne putem aștepta să experimentăm, să mâncăm și să vedem mai mult în 2021.

Gastronomie fine dining pentru acasă

Restaurantele, mai ales cele din zona fine dining, vor căuta în continuare să creeze meniuri și servicii derivate din acest concept. De exemplu, pe măsură ce restaurantele vor începe să se redeschidă și restricțiile vor deveni mai lejere, vor fi multe afaceri care încă au nevoie de surse de venit suplimentare pentru a supraviețui. Se anticipează că restaurantele fine dining cu nume mari se vor redeschide cu meniurile lor obișnuite, care le-au făcut cunoscute în întreaga lume, dar vor continua să creeze și meniuri pentru un public mai larg, oferind în continuare opțiuni de comenzi cu livrare, la pachet sau kit-uri gata-de-pregătit.

Multe restaurante fine dining au câștigat un număr mai mare de clienți în timpul pandemiei, iar aceștia vor constitui în continuare o sursă în plus de venit, necesară ca măsură de siguranță pentru ca businessul să reziste pe viitor. Datorită pandemiei, talentul, tehnica și inovațiile din fine dining au devenit mai accesibile ca oricând, ajungând la mult mai mulți consumatori. Dacă înainte, mâncarea la pachet sau serviciile de delivery erau privite ca soluții care compromit atât calitatea mâncării, cât și prezentarea, în pandemie aceste restaurante au fost nevoite să se reorienteze pentru a supraviețui, astfel că au început să creeze meniuri speciale pentru pick-up sau livrare, păstrându-și însă standardele și stilul individual. Contextul actual arată că această abordare va continua chiar și după pandemie, întrucât este prematur de estimat o revenire completă la situația din 2019, iar businessurile vor avea nevoie de finanțe pentru a rezista pe piață în continuare.

Colaborarea între chefi și restaurante

Vom vedea tot mai multe restaurante care fac echipă pentru livrarea de meniuri create în colaborare, bucătari care vin la restaurante pentru  pregătirea unui meniu singular/unic și mai multe colaborări încrucișate, în care restaurantele vând produsele celor mai buni furnizori ai lor.

Cheful, la tine acasă

Tot mai mulți bucătari au început să-și creeze surse de venit care se desprind mult de modelele tradiționale. Astfel, de la vânzarea de produse alimentare și mărfuri, până la oferirea de experiențe culinare la comandă și cursuri de gătit online, sau chiar gătitul în casele celor care-și doresc o masă pregătită de un profesionist, distanța dintre bucătari și consumatori va continua să se diminueze. Unii chefi sunt de părere că vor trebui să ofere experiențe chiar mai speciale pentru a-și atrage clienții, atât în ceea ce privește mâncarea, cât și atmosfera și serviciile.

Creșterea interesului pentru resursele locale

În 2020, s-a perceput un simț mai puternic al comunității peste tot în lume. Nu doar faptul că oamenilor le-a păsat mai mult unii de alții și s-au susținut reciproc, ci i-a interesat tot mai mult mâncarea din farfuriile lor. Și cum lanțurile de aprovizionare au fost perturbate, culturile și sursele locale au devenit o alegere, precum și o necesitate pentru mulți dintre noi, dar și pentru jucătorii din industria horeca. Și deoarece beneficiile legate de mediu, precum și cele economice și sociale ale aprovizionării regionale s-au simțit deja, se așteaptă ca acest simț al responsabilității locale să câștige și mai mult teren în 2021.

„Vegetalele” și produsele din ingrediente vegetale

A mânca conștient și a avea grijă de sănătate vor fi, de asemenea, două mari tendințe în 2021, pe măsură ce tot mai mulți oameni reduc consumul de carne și de produse de origine animală. Acest lucru se observă deja în piață, cele mai multe restaurante de top au o ofertă vegană sau preparate bazate pe ingrediente vegetale, iar în segmentul de retail, marile lanțuri internaționale au început de ceva timp să producă propriile game de produse plant based și vegane. Există o creștere în popularitate a alternativelor la produse vegane realizate din proteine suculente, cultivate în laboratoare și înlocuitori de carne, precum burgeri, friptură și pui. În 2021, a mânca vegan nu va însemna să vă lipsiți de bunătăți, iar mâncarea vegană gustoasă va fi parte dintr-un curent important. Specialiștii spun că este de așteptat o „dominație” a produselor pe bază de năut în meniuri și pe rafturile magazinelor.

Brunch-dejun sau prânzul-cină

Pe măsură ce restaurantele s-au adaptat la un program de funcționare diferit, datorat restricțiilor și măsurilor legislative mereu în schimbare pe timp de pandemie, orele de luat micul dejun, prânzul și cina și-au pierdut importanța în 2020. Programul de funcționare al restaurantelor a fost în multe regiuni unul cu mult mai scurt. Este de așteptat ca această abordare a servirii mesei pe tot parcursul zilei, fără o delimitare clară între cele trei mese principale, să continue, în timp ce atât clienții, cât și restaurantele, devin mai flexibili legat de ce se mănâncă și se bea și, mai ales, când. Prânzul, spre exemplu, mai ales pentru cei care lucrează de acasă, va fi luat atunci când foamea o impune. Totodată, acest aspect se traduce și prin crearea unor combinații diferite de meniuri și vinuri.

Gătitul acasă

2020 a fost și anul în care oamenii s-au aventurat tot mai mult în propriile bucătării. Restaurantele cu jaluzelele trase, rutina normală a vieții și a muncii perturbate i-au determinat pe mulți să vadă spațiul bucătăriei proprii ca un loc de creație, decât unul doar funcțional. Cu atâtea cursuri online de gătit, multe gratuite, și sesiuni de gătit pe Instagram la îndemână, rolurile unor bucătari celebri au fost devoalate, în timp ce au putut fi priviți gătind în propriile bucătării. Obiceiul de a găti și a mânca acasă mai des va continua ca tendință și în 2021. (sursa: finedininglovers.com)

POATE TE INTERESEAZA
Efectul Picasso. Cultura generală a brandingului în HoReCa
Discretele stele Michelin: Lady Chefs care scriu istoria celebrului ghid
Inovaţia, „ingredientul” principal în meniul Forager
Bucătărie fină pentru toate gusturile