Bucătăria creativă și vinurile craft, miza unui business internațional

De la o carieră în industria IT, desfășurată în cea mai mare parte în străinătate, Andreea Barroca, Managing Partner Groupe Tamara, a „virat” în 2019 către industria HoReCa. Alături de soțul său, Eric, conduce Groupe Tamara, care între 2020 și 2022 a deschis două restaurante – Tamara și Nellu, ambele în Paris. Decizia de a deschide un local și în țara natală a venit natural, astfel că la începutul acestui an s-a materializat proiectul Vié, un gastro wine bar & shop în București. Următorii pași în dezvoltarea grupului vizează lansarea primului proiect de wine shop online în Statele Unite și deschiderea unui restaurant în Tokyo, oraș în care se va muta cu familia în toamna acestui an.

V-ați stabilit la Paris acum 20 de ani și aveți un parcurs profesional atipic. Cum a venit decizia de a intra în industria HoReCa?

Am plecat în Franța în anul 2003. M-am îndrăgostit de Paris pe când lucram că programator în cadrul unui proiect european în zona securității informatice. Am hotărât rapid că este orașul în care vreau să mă stabilesc. Pe scurt, am traversat practic tot spectrul corporate IT – de la project management, vânzări, executive până la crearea propriei firme de software în 2011. Pe lângă Paris, am locuit în New York și Londra, iar de-a lungul anilor am călătorit în întreaga lume împreună cu familia. Prin 2015, am început să fiu tot mai interesată de lumea gastronomiei și a vinului, în special a vinurilor craft, o pasiune alimentată, fără îndoială, de aceste călătorii. Am înțeles rapid că este mai mult decât un hobby.

Groupe Tamara s-a născut în 2019, iar un an mai târziu am deschis primul restaurant, Tamara, în centrul Parisului, la doi pași de Luvru şi de Palais Royal. În 2021, soțul mi s-a alăturat ca partener în cadrul grupului, creând astfel un business de familie. Ne-am propus să lansăm unul-două proiecte anual, un obiectiv îndeplinit până acum, întrucât în 2022 am inaugurat gastro wine barul Nellu, tot în Paris, iar la începutul acestui an am deschis restaurantul Vié, în București. În paralel, am lansat și un software dedicat comerțului de vin (care include gestiune de vânzări, stocuri, website-vitrină ș.a.m.d.), precum și un business de distribuție de vin, focusat pe piața din Statele Unite, pe care îl extindem acum în Europa și în Japonia.

Are România potențial pentru un concept care se bazează (și) pe vinurile craft?

Este practic natural ca eu, o antreprenoare româncă, să-mi doresc un proiect și în țara mea natală. Dar mai mult decât atât, cred în potențialul pieței românești, mai ales prin unghiul vinurilor craft, un segment de nișă, care încă nu și-a luat avânt aici. Am văzut cum s-au petrecut lucrurile în alte țări în acest domeniu, și am văzut că odată lucrurile demarate, se amplifică precipitat. Aș putea compara cu nișa cafelei de specialitate, în cazul căreia, la fel, a fost nevoie de timp pentru a se lansa, dar a ajuns să se răspândească enorm, destul de rapid. Românii, și bucureștenii în particular, au acum o situație economică mai bună, au călătorit mult, au apetit pentru produse bune și pentru experiențe deosebite, așa că întrevăd potențial pentru un astfel de proiect.

Cum a prins viață restaurantul Vié – cum a fost creat conceptul și care e poziționarea sa în piață?

La baza conceptului Vié au stat vinurile craft, mâncarea creativă bazată pe ingrediente locale și de sezon, numărul de locuri mai degrabă restrâns și atmosfera casual-elegant. Într-adevăr, de ceva timp mă gândeam să adaug un colț de „retail” în proiectele mele viitoare de restaurant, iar acum, forma spațiului, pe lungime și cu o înălțime excepțională, este cea care a impus ca evidentă ideea de a amenaja rafturi până sus în tavan, toate pline cu minunatele sticle de vin pe care am ales să le listăm. Amenajarea am făcut-o împreună cu arhitectul bucureștean Justin Baroncea, profesor la Facultatea de Arhitectură din București și la cea din Barcelona, cu care am mai lucrat împreună la un alt proiect.

Per ansamblu, Vié se apropie de modelul Nellu, fiind un gastro wine bar, și în același timp un wine shop. Prin Vié, aducem pe piața bucureșteană o selecție inedită de vinuri craft din Franța, Italia, Slovenia, Croația și Serbia, iar în curând vom avea și referințe autohtone. Bucătăria este condusă de Chef Cristina Mălai, care propune un meniu inspirat din preparatele și tradițiile românești, dar cu un pic de „je ne sais quoi” francez, care vine din colaborarea ei permanentă cu Chef Clément Vergeat. De altfel, intenționăm să lansăm o secțiune de meniu alcătuită exclusiv din preparate tipice franțuzești, care vor merge de minune cu vinurile respective.

Având în vedere experiența dvs., cum vedeți România ca potențial gastronomic, cum apreciați oportunitățile? 

Personal, sunt convinsă că tradițiile culinare românești reprezintă o comoară insuficient exploatată în gastronomia fină, mai ales că fiecare regiune are propriile tehnici și rețete, care uneori pot fi recuperate doar oral, de la persoane vârstnice, de la fața locului. Se pot face meniuri extraordinare cu această inspirație. Dar nu acesta ar fi punctul nevralgic al chestiunii pe care o ridicați, ci adoptarea de către piață a unui alt tip de gastronomie, poate mai aventuroasă. Eu cred că lucrurile vor evolua în această direcție, este un proces deja început. Iar modalitatea de a avansa este prin iterații de mică amploare, adăugând treptat elemente noi alături de elemente cunoscute, reconfortante. Este strategia pe care încercam și noi să o implementăm la Vié.

Cum apreciați aceste prime luni de funcționare? Au fost pe măsura așteptărilor?

Încă nu a trecut suficient timp pentru a trage concluzii clare, însă cu siguranță că avem câteva prime elemente de analiză, și pozitive, și negative. Pe partea pozitivă, suntem bucuroși și mândri de faptul că avem feedback foarte bun de la practic toți oaspeții noștri, pe toate aspectele: vin, mâncare, decor, atmosferă. Cu alte cuvinte, cei care vin ne apreciază. Pe partea mai puțin pozitivă, dar e un aspect la care ne așteptam, locația se dovedește a fi o provocare, zona nefiind parte din circuitul clasic de ieșiri de acest tip în București. Ne propunem să accelerăm și mai mult pe partea de comunicare, pentru ca produsul nostru să ajungă sub ochii cât mai multor oameni din audiența noastră, într-un fel care îi va incita să ne viziteze.

Plănuim, de asemenea, să implementăm un program de evenimente regulate, care să contribuie la crearea notorietății vinului craft în București. Acestea vor include cine cu participarea unui producător ale cărui vinuri le servim în restaurant – „vintner’s dinners”, cine „four hands” cu chefi din Franța sau din alte țări, meniuri speciale cu diferite ocazii etc. Într-o a doua fază, ne gândim chiar să organizăm mici sejururi la producători de vin craft, în general sunt situați în zone de o frumusețe naturală extraordinară și sunt printre cei mai minunați oameni pe care îi cunosc – pasionați, cunoscători, ospitalieri.

Care sunt cele mai mari provocări cu care vă confruntați în România? Ce soluții ar putea fi implementate pentru susținerea pieței?

Ca pentru orice tip de afacere, ne-ar fi de mare ajutor reglementări flexibile și care sprijină, nu îngreunează activitatea operatorilor din industrie. Mai concret, consider că ar ajuta mult ca meseriile în domeniu să fie sprijinite prin existența mai multor școli specializate, de bucătărie, patiserie, somelieri și servicii. Și, de asemenea, ar trebui ca aceste meserii să fie promovate și valorizate în fața opiniei publice, de exemplu prin campanii de popularizare a școlilor și oportunităților din HoReCa sau prin concursuri/titluri/medalii. De asemenea, o contribuție majoră ar avea definirea/existența mai multor denumiri de origine controlată în categoria de produse alimentare (brânză, mezeluri etc.). Toate acestea ar ajuta la formarea percepției că gastronomia românească este o comoară de care suntem mândri și la care vrem să participăm, fiecare în felul nostru, fie că suntem operatori, distribuitori sau consumatori.

Care sunt planurile pe termen scurt și mediu, la nivelul grupului?

La momentul actual, din punct de vedere geografic, focusul nostru este pe Japonia, unde mă voi muta împreună cu familia mea din toamna acestui an. Știm că lansarea grupului acolo va necesita foarte multă energie, efort intelectual și uman, dar suntem pregătiți. Plănuim să deschidem spre sfârșitul anului, sau poate începutul anului viitor, un restaurant cam pe același model, dar bineînțeles cu o personalitate specifică, dată de loc și de chef. Bucătăria va fi condusă de Chef Olivier Garcia, care a lucrat ca Sous-Chef la Tamara, apoi ca Chef la Nellu, și care într-un final s-a instalat la Tokyo, cu soția sa de origine japoneză.

Pe termen scurt, vom lansa în august primul nostru proiect de wine shop online în Statele Unite, care va include un concept în care credem mult, de „wine club”. Al doilea club de acest tip îl vom lansa în Japonia, în colaborare cu un magazin local de vinuri. Bucureștiul este și el pe listă, analizăm încă modalitățile și momentul potrivit pentru lansare.

În ceea ce privește România, există planuri de extindere?

Cu siguranță, ne-am dori să deschidem un al doilea restaurant la un moment dat, ceva complementar lui Vié. Însă planurile vor fi mai clare spre sfârșitul anului, când vom avea o viziune completă asupra pieței și a sezonalității.

POATE TE INTERESEAZA
Mirela Mateescu, A46 Venue: Venim cu un concept hibrid, ce mizează pe cafea bună, vin bun și evenimente
Radu și Alexandru Dumitrescu, Lovin’ Winebar: Este vremea locurilor mici, cu meniu scurt și adaptat perfect gustului tuturor
Laura Diniță, Vino: Fiecare nou wine bar va ajuta la construirea comunității
Monica Dinu, Old Team Distribution: Intrarea pe segmente noi de piață, atu în consolidarea businessului