Lorena Vasquez, „la maestra” din spatele Ron Zacapa

Despre Lorena Vasquez se poate spune că este una dintre puținele femei-lider într-o industrie dominată în mod tradițional de bărbați. De profesie chimist, este Master Blender Ron Zacapa de peste trei decenii, iar contribuția sa la producerea și notorietatea brandului Zacapa, azi unul dintre cele mai bune romuri premium din lume, nu poate fi pusă la îndoială. „La început, erau 200 de bărbați și Lorena” – astfel își amintește momentul în care a pășit pentru prima dată într-o distilerie. Am stat de vorbă cu Lorena despre cei 38 de ani petrecuți în industria băuturilor spirtoase, despre mândria de a fi amabasador al unui rom produs într-o țară mică, dar prezent azi în peste 120 de state, și despre puterea de a rezista în această industrie.

De ce ați ales o carieră în industria băuturilor spirtoase, mai ales că, la acel moment, femeile nu prea erau prezente?

Sunt chimist de profesie, un drum ales pentru că încă din copilărie am fost atrasă de tot ceea ce are legătură cu aromele, mirosurile, gusturile. Am ajuns prima dată într-o distilerie în urmă cu 38 de ani, la început pe un post de chimist în departamentul de control al calității. Adevărul este că la acel moment nu m-am gândit dacă este sau nu o industrie dominată de bărbați, pentru că specializarea mea era chimia, ea m-a condus în acest domeniu. Interesant și dificil în același timp, având în vedere prejudecățile acelor vremuri, a fost momentul în care am ajuns să lucrez ca Master Blender (n. ed. – Maestro ronero sau termenul la feminin, Maestra Mezcladora de Ron, în spaniolă), pentru că toate persoanele cu care lucram erau bărbați mai în vârstă, cu multă experiență câștigată la locul de muncă, iar eu eram tânără și, în plus, femeie. Însă, deși aveau vechime în distilerie, acești bărbați nu cunoșteau partea tehnică, cea pe care eu o stăpâneam datorită studiilor în chimie. Totuși, am avut răbdare și am acceptat să învăț și eu de la ei, am făcut practic schimb de experiență: eu le-am împărtășit cunoștințele tehnice, iar ei tainele blendingului.

Ca Master Blender, în ce procese sunteți implicată?

Sunt implicată în întregul proces de producție, dar cele mai multe atribuții și, totodată, cea mai mare responsabilitate intervin la partea de blending al romului.

În afară de studiile în domeniul chimiei, ce abilități trebuie să aibă un Master Blender?

Trebuie să aibă un simț olfactiv și senzorial foarte dezvoltat. Pentru că, de exemplu, putem avea două romuri identice din punct de vedere chimic, dar care au miros și gust foarte diferite. Iar aici intervin simțurile Master Blenderului. În acest moment al procesului de producție trebuie să aplicăm două lucruri diferite – partea de chimie și partea de sensibilitate senzorială. Mai exact, în întreg procesul de producție și maturare este foarte important ca aceste două aspecte să fuzioneze, pentru a ajunge la acel produs final premium, de o calitate incontestabilă.

Cum a evoluat industria romului de la începutul carierei dvs. și până azi?

Sunt aproape patru decenii de când lucrez în industria romului. Eu sunt originară din Nicaragua, țară cu tradiție în ceea ce privește consumul de rom. Îmi amintesc că înainte, acum mulți ani, romul era folosit cu precădere în cocktailuri, mai ales la petreceri, cum ar fi popularul rom & cola. Nu prea se bea simplu. Fără modestie, cred că noi, cu Zacapa, am influențat mult schimbarea industriei romului, pentru că am reușit să producem un rom diferit. Cu timpul, romul a devenit o băutură sofisticată, în special din punctul de vedere al procesului de producție: am reușit să obținem arome si gusturi mai bune, iar datorită acestui lucru putem bea acum și un Zacapa Ron simplu, nu numai în cocktail. Mai exact, a devenit ca un brandy sau whisky, sau ca alte băuturi spirtoase ce se pot bea și simple, fără să fie nevoie să le amesteci cu alte băuturi, alcoolice sau nu.

În cazul romului, în prezent, se dezvoltă foarte puternic segmentul premium și superpremium, segmentul de lux, drept urmare aproape toți jucătorii din industrie au început să investească în această direcție.

Care ar fi „locul” romului în meniul de restaurant sau bar? Cum se consumă, cel mai des, și cu ce tip de preparate se poate asocia?

Vedem că romul este din ce în ce mai prezent în marile restaurante și, desigur, în baruri. Ca obicei de consum sau de servire, în cazul barurilor, de exemplu, mi-a atras atenția faptul că atunci când se face un cocktail cu rom premium, în denumirea băuturii respective apare numele brandului de rom. În cazul Zacapa, avem Zacapa Old Fashioned – practic, e vorba despre clasicul cocktail Old Fashioned, ce conține în mod tradițional whisky, realizat în acest caz cu rom Zacapa. Tot așa, avem Zacapa Mojito. Acest lucru ajută la evidențierea brandurilor în meniu, dar și la diferențiere. În ceea ce privește restaurantele, astăzi, în meniurile de spirtoase/distilate apar multe branduri de rom, ceea ce este un lucru foarte bun. Din punctul meu de vedere, romul se potrivește foarte bine cu multe preparate gastronomice. Eu iubesc gastronomia, îmi place să gătesc, dar și să descopăr restaurante și bucătării din întreaga lume. Astfel, este foarte plăcut și ușor pentru mine să fac pairing cu Zacapa. Avem chiar un studiu specific, realizat de somelierul canadian François Chartier, care a evidențiat cum anumite molecule aromatice dintr-o anumită băutură se pot potrivit perfect cu moleculele aromatice prezente într-un anumit preparat și a făcut chiar teste de compatibilitate. Ca exemplu,
Zacapa 23 este foarte ușor de asociat în gastronomie. Merge foarte bine cu sashimi și sos de soia, cu puțin ghimbir, dar și cu carne la grătar, cu sparanghel și sos de susan. Este foarte interesant de știut faptul că atât sosul de soia, cât și susanul au molecule aromatice compatibile cu romul. Pentru desert, avem Zacapa XO, care merge foarte bine cu ciocolata, vanilia sau cu fructe uscate caramelizate.

Din punctul dvs. de vedere, care ar fi cocktailurile momentului?

Aș vrea să precizez că mie îmi plac mult cocktailurile care nu au foarte multe ingrediente, pentru că nu vreau să se „piardă” gustul romului. De exemplu, îmi place mult Old Fashioned cu Zacapa 23, Manhattan sau Zacapa Sour. De asemenea, pentru că-mi place foarte mult cafeaua, fac des un cocktail pe care l-am numit Zacapa Espresso – e un cocktail ce conține espresso, Zacapa 23, coajă de portocală, gheață și puțin sirop simplu. E o nebunie!

Cui ar reveni educarea consumatorului? Ce tip de acțiuni se pot derula pentru educarea acestuia și dezvoltarea pieței?

Pentru mine, procesul de educare a consumatorului este foarte important. Avem o îndelungată tradiție în organizarea de Master Classuri dedicate profesioniștilor din domeniu, atât parteneri distribuitori, pentru că trebuie să cunoască bine produsul pentru a reuși să-l vândă și să-l promoveze, cât și bartenderi și chefi, pentru că de la ei pornește educarea consumatorilor finali. În luna iunie am călătorit în mai multe țări pentru a susține astfel de Master Classuri, iar cu această ocazie am ajuns pentru prima dată și în România, pentru un astfel de eveniment organizat de PP Distributors.

Care ar fi cele mai mari provocări ale acestei meserii și, în aceeași măsură, care sunt satisfacțiile?

Cum spuneam, la început a fost foarte dificil pentru mine, ca femeie, să lucrez în această industrie. Trebuie să recunosc că latino-americanii sunt foarte sexiști. M-am confruntat cu multe comentarii de genul „ce știe ea”, „ce ne-ar putea ea învăța”. A trebuit să muncesc mai mult și mai bine, pentru că trebuia să demonstrez că pot. Astăzi lucrurile s-au schimbat, există multe femei care lucrează în industria spirtoaselor, în orice departament și la orice nivel – de la femei care lucrează pe câmp, la culturile de trestie de zahăr, și cele care se ocupă de echipamente, până la cele implicate în procesul de producție. Dar, într-adevăr, acum mulți ani a fost mult mai dificil. Cea mai mare satisfacție este să văd cum Zacapa, un rom produs într-o țară atât de mică precum Guatemala, a ajuns să fie cunoscut la nivel mondial și să fie prezent în peste 120 de țări din întreaga lume. Iar o altă mare satisfacție este că astăzi foarte multe femei lucrează în industria băuturilor spirtoase, mai ales în cea a romului. Și-mi place să cred că am avut o contribuție atât în creșterea notorietății brandului în lume, cât și în promovarea industriei, astfel încât tot mai multe femei să-și construiască o carieră de succes în acest domeniu.

POATE TE INTERESEAZA
Tendințe în lumea băuturilor cu și fără alcool
Vinul la doză, de la istoric la nouă tendinţă
Vinul noii generaţii? Depinde de tehnologie, de educaţie, de vânzător
Lista de vin din restaurant