Accesoriile de servire completeaza ambientul si experienta culinara

Schimbarile prin care trece sectorul ospitalitatii din Romania nu tin numai de gastronomie, tehnici de preparare sau ingrediente, modul in care preparatul este servit la masa clientului fiind considerat un element din ce in ce mai important pentru desavarsirea experientei culinare.

Ce inseamna sa ai cu adevarat un restaurant in trend? Cu siguranta acest lucru nu mai tine doar de amenajarea interiorului sau un meniu atent construit, cu preparate corect executate si ingrediente de calitate.

„Un restaurant cu pretentii trebuie sa isi asume faptul ca fiecare detaliu contribuie la pozitionarea si la crearea ambientului perfect. Este important sa surprinda in mod placut clientul, servind bauturile in paharele potrivite sau mancarea in farfuriile care sunt in conformitate cu tendintele actuale. Restaurantele trebuie sa se focuseze in a oferi clientilor o experienta memorabila, mai ales ca oamenii reactioneaza la stimuli diferiti“, spune Marian Radu, managerul restaurantului Joseph by Joseph Hadad.

Produsele si accesoriile pentru servire permit bucatarilor si proprietarilor de restaurante sa aduca un aer de prospetime de la un sezon la altul, schimband usor prezentarea unui preparat bine vandut cu o minima investitie. „Clientii restaurantului pot astfel beneficia in fiecare sezon de o noua experienta culinara decorativa, redescoperind preparatul preferat, pus in valoare printr-un mod inedit de servire“, spune Denisa Stefan, proprietara magazinului online Rose Home.

Odata ce preparatele sunt definitivate din punctul de vedere al aromelor si ingredientelor, se poate jongla si cu prezentarea. De exemplu, o farfurie mica face ca preparatul sa para mai mare si invers, iar una mai mare il face sa para mai mic. Cratitele si tigaile mai nou se scot si se folosesc pentru a prezenta preparatele pe masa. Cele cromate sau din cupru sunt prioritare, dar si cele rustice sau traditionale sunt luate in considerare.

„Am ales sa aducem linii de vesela si vase de prezentare emailate sau din otel galvanizat, platouri si vase din lemn sau melamina. In ultima perioada ne-am concentrat sa completam linia de produse destinate servirii preparatelor steak&burger axandu-ne pe produse realizate din lemn (bambus sau acacia) si vase din fonta. Pentru tacamuri, la mare cautare in aceasta perioada sunt produsele in culori tari (aramiu, inox) sau cele cu usor aer vintage reinterpretat“, adauga Denisa Stefan.

Tendintele tin pasul cu creativitatea bucatarilor

Restaurantele de top nu mai vad produsele si accesoriile de servire ca pe o necesitate, ci o parte importanta din intregul concept de fine dining contemporan. „Pentru noi, echipa Joseph by Joseph Hadad, vesela si tacamurile reprezinta o piesa cheie din puzzle-ul care da masura calitatii, a elegantei si contribuie la intreaga experienta culinara pe care o cream aici. Vesela si tacamurile spun foarte mult despre felul in care e clasificat restaurantul tau, despre atentia la detalii. Incercam in fiecare an sa venim cu ceva nou, diferit, unic, pentru ca in ultima perioada clientii isi doresc elemente «wow» pe mesele lor, nu doar din punct de vedere culinar, cat si estetic“, explica Marian Radu.

Pentru ca produsele de servire au inceput sa fie din ce in ce mai atent alese de proprietarii de restaurante si de chefi, furnizorii au adus game care sa tina pasul cu intentiile creative ale profesionistilor din horeca.

Leida, distribuitor care lucreaza cu fabrici de vesela si tacamuri consacrate din Europa, a lansat mai multe game de farfurii colorate, farfurii negre pentru paste, cu si fara bordura aurie mata, farfurii cu elemente din natura (fir de iarba, nori), dar si farfurii tip femur si frigarui din oase de portelan. „Observ o tendinta de a se diferentia in randul proprietarilor din horeca, de a crea un cumul de frumusete si gust, de la savoarea preparatelor din farfurie la modalitatea creativa de prezentare“, sustine directoarea generala a Leida, Daniela Ciurescu.

Exista un interes mare si pentru vesela realizata in forme neregulate din ceramica sau melamina, cat si pentru solutii originale de inlocuire a farfuriilor si a vaselor clasice. Trendul tinde catre produse realizate din alte materiale, radical diferite de portelan: fonta, lemn, inox cu finisaj colorat, potrivit proprietarei Rose Home. Preferinta actuala pentru materiale brute, cum ar fi, de exemplu, otelul galvanizat, se regaseste si in modul de realizare a veselei si a tacamurilor.

„Spre deosebire de anii precedenti, in care se punea accent pe un ambient clasic atat la nivel de decor, cat si de prezentare a preparatelor, in localurile noi observam o armonie a designului care se regaseste atat la nivel de decoruri, cat si la aranjarea mesei si prezentarea preparatelor“, spune Denisa Stefan.

Ergonomia aranjarii mesei joaca si ea un rol esential in designul produselor de vesela. „La nivel international, atunci cand vorbim de horeca, se cauta solutii pornind de la designul restaurantului si pana la prezentarea preparatului in farfurie. Scopul este sa se creeze o atmosfera unitara, lejera si primitoare pentru oricine intra pe usa“, mai spune proprietara Rose Home.

Exista interes si pentru aducerea in modernitate a veselei clasice. Potrivit Conti Grup, furnizor de echipamente si accesorii pentu horeca, portelanurile bunicii raman la moda, dar cu modificari, cum ar fi modelele florale marite, formele moderne avand linii nefinisate, iar decoratiunile limitandu-se la simple teste de culoare si linii neterminate.

Ce buget trebuie luat in calcul de proprietarii horeca

Multe dintre restaurantele care vor sa tina pasul cu tendintele actuale din horeca au inceput sa treaca de la vesela si tacamurile clasice, la liniile moderne.

Chiar daca atunci cand se ia o decizie de cumparare sunt mai multi factori care trebuie luati in considerare, cel mai important este bugetul alocat produselor si accesoriilor de servire a preparatelor.

„Proprietarii nu trebuie sa se grabeasca. Vesela si tacamurile sunt bunuri care dainuie totusi o perioada buna de timp si spun multe despre acel loc. Factorul cheie tine de o analiza a raportului dintre cost, calitate, durabilitate si timp de livrare. Asta nu inseamna ca fiecare proprietar de restaurant ar trebui sa cheltuiasca cat mai putin, ci ar trebui sa se gandeasca la faptul ca investitia se va amortiza in timp si va avea in final un rezultat care va fi pe masura asteptarilor“, sustine managerul restaurantului Joseph. Astfel, un buget orientativ doar pentru vesela si tacamuri, intr-un restaurant de 60 de locuri, s-ar incadra intre 4.500 si 5.500 de euro.

Potrivit Danielei Ciurescu, nu este atat de important bugetul alocat produselor si accesoriilor de servire, cat este important ca acesta sa fie gandit pe cinci ani, nu pe un termen scurt.

„Daca poti obtine cinci ani de garantie la ciobirea de farfurii si pahare, este mare lucru. Acest lucru inseamna ca timp de cinci ani nu mai scoti niciun ban din buzunar pentru inventar. Este o mare economie, daca o comparam cu strategia de a accepta o investitie initiala mica, dar pe care trebuie sa fii constient ca trebuie sa o reiei in fiecare an“, considera directoarea Leida.

POATE TE INTERESEAZA
Mirela Mateescu, A46 Venue: Venim cu un concept hibrid, ce mizează pe cafea bună, vin bun și evenimente
Radu și Alexandru Dumitrescu, Lovin’ Winebar: Este vremea locurilor mici, cu meniu scurt și adaptat perfect gustului tuturor
Laura Diniță, Vino: Fiecare nou wine bar va ajuta la construirea comunității
Monica Dinu, Old Team Distribution: Intrarea pe segmente noi de piață, atu în consolidarea businessului